2013 m. kovo 10 d., sekmadienis

Apie spiruliną arba spirulinos GALIA


Melsvadumblis spirulina, ypatingas 21-ojo amžiaus maistas, nėra sintetinis, laboratorijoje sukurtas darinys. Tai nemirtinga gyvybės forma, atsinaujinanti ilgiau nei 3,5 milijardo metų, metodiškai verčianti saulės šviesą maistu, o būdama paprasčiausiu organizmu yra mažiausiai paveikta teršalų. Žvelgiant į praeitį, šį svarbų vandens augalą maistui naudojo bei jo gydomąsias savybes vertino Afrikoje ir Amerikoje gyvenantys žmonės. Šiandien spiruliną, seniausią gamtos maistą, naudoja sveikata besirūpinantys žmonės visame pasaulyje. Šie dumbliai turi viską, kas būtina gyvybei palaikyti, todėl yra plačiai naudojami medicinoje ir sveikatos profilaktikoje.
Kodėl gi spirulina laikoma “žaliuoju ateities auksu“?
•    100 g spirulinos yra 65 - 71 g baltymų (3 kartus daugiau už sojų pupeles ir jautieną);
•    spirulinos baltymai labai lengvai įsisavinami (įsisavinimo koeficientas siekia 85 — 90%), dėl to ypač tinka vyresniems žmonėms;
•    spirulinoje yra 18 rūšių amino rūgščių, 8 iš jų nepakeičiamos, kai kurios iš jų augaliniame maiste praktiškai nesutinkamos;
•    spirulinoje taip pat yra daug mikro ir makro elementų (Na, K, Ca, P, Mg, Fe, Mn, Se, Co, Cu, Zn),vitaminų, beta karotino, nukleino rūgščių, gamalinoleninės rūgšties, fermentų ir kt. Beta karotino jame yra 10 kartų daugiau nei morkose; vitamino B12, dažniausiai randamo gyvulinės kilmės produktuose, kiekis yra didesnis nei galvijų kepenyse ar jūros produktuose. Vitaminų B1 ir B2 spirulina turi daugiau nei daržovės ir vaisiai, o kalcio kiekiu prilygsta pienui.
•    spirulinos melsvasis pigmentas fikocianas stimuliuoja nervų ir imuninę sistemas;
•    spirulina beveik neturi cholesterolio:  valgomasis šaukštas (10 g ) spirulinos turi tik 1,3 mg cholesterolio (pvz. didelis kiaušinis – 300 mg).
Kodėl svarbu vartoti spiruliną?
Moksliškai įrodyta, kad spirulina padeda spręsti penkias pagrindines šių laiko sveikatos problemas:
•    stiprina imuninę sistemą;
•    mažina cholesterolio kiekį;
•    gerina medžiagų apykaitą ir virškinimą;
•    skatina natūralų organizmo išsivalymą ir jo detoksikaciją;
•    mažina vėžinių ligų susirgimo riziką.
Toliau pateikiame interviu su Robertu Henriksonu (Robert Henrikson), knygos “Žemės maistas Spirulina: kaip šis nepaprastas mėlynai-žalias dumblis gali pakeisti jūsų gyvenimą ir mūsų planetą” (visą knygą anglų kalba ir pdf formate galite nemokamai atsisiųsti iš šio adreso: http://www.spirulinasource.com/PDF.cfm/EarthFoodSpirulina.pdf 
Visur: vandenyje, dirvožemyje, ant uolų, ant augalų auga daugiau nei 25 000 rūšių mikrodumblių. Jų dydis gali siekti nuo vienos ląstelės iki 150 pėdų ilgio. Makrodumbliai yra didelės jūros žolės, mikrodumbliai – mikroskopiški. Vandenyno mikrodumbliai, vadinami fitoplanktonu, yra vandenyno maisto grandinės pagrindas.
Spirulina yra maistas, labiausiai turtingas betakarotinu, joje yra pilnas spektras dešimties maišytų karotenoidų. Pusė jų yra oranžiniai karotinai: alfa, beta, gama ir kita pusė:  geltonųjų ksantofilų. Jie veikia sinergistiškai skirtingose jūsų kūno dalyse, padidindami antioksidacinę gynybą. Dvidešimties pastarųjų metų tyrimai įrodė, kad valgydami vaisius ir daržoves, turtingus karotinu, galime apsaugoti savo kūną nuo vėžio ląstelių. Sintetinis beta karotinas nėra toks naudingas kaip natūralus. Izraelyje atlikti tyrimai parodė, kad natūralus beta karotinas, paimtas iš dumblių, yra žymiai efektyvesnis. Natūralus karotinas geriau pasisavinamas, nes jame yra medžiaga (9-cis isomeras), kurio nebūna sintetiniame karotine. Įtariama, kad natūralūs karotenoidai, esantys  dumbliuose ir daržovėse, turi didžiausią antioksidacinę ir priešvėžinę galią. Spiruliną sudaro 60% augaliniai baltymai, pagrindiniai vitaminai ir maistingosios medžiagos kaip beta karotinas, gama linoleno rūgštis, sulfolipidai, glikolipidai ir polisacharidai.
Spirulina yra nuostabus senėjimo procesus stabdantis maistingas dumblis, jos koncentruotos labai vertingos maistingosios medžiagos virškinamos labai lengvai. Beta karotinas padeda palaikyti sveikas akis ir gerą regėjimą. Visi šie augaliniai baltymai gali mums leisti sumažinti suvalgomos mėsos kiekį, taip sumažinant cholesterolio kiekį kraujyje. Kai nusprendžiame valgyti mažiau mėsos, tokios daržovės, kaip spirulina, yra puikus geležies ir pagrindinių mineralų šaltinis.
Turtingiausias karotinu augalas gali sumažinti riziką sirgti chroniškomis ligomis
Spirulinos beta karotinas yra dešimt kartų labiau koncentruotas nei esantis morkose. Netgi jei jūs nesuvalgote rekomenduojamų 4-9 daržovių ir vaisių porcijų per dieną (dauguma suvalgo 1-2, įskaičiuodami skrudintas bulvytes), vartodami spiruliną, būtumėte patikimai apsidraudę nuo beta karotino trūkumo organizme ir tinkamai rūpintumėtės organizmo apsaugine sistema.
60% lengvai virškinamų augalinių baltymų be riebalų ir blogojo cholesterolio
Žmonės valgo mažiau mėsos ir pieno produktų, nes nori vartoti mažiau riebalų, riboti cholesterolio kiekį kraujyje ar vengti užteršti organizmą chemikalais. Spirulina yra labai turtinga baltymais ir visomis reikalingomis amino rūgštimis ir turi savyje tik kelias kalorijas – kad išlaikytumėte savo taliją ten, kur jūs jos norėtumėte.
Nepakeičiamos riebiosios rūgštys – raktas į gerą sveikatą
Nors gama linoleno rūgšties (GLR) organizmas gali pats pasigaminti, tyrimai parodė, kad netinkamai maitinantis ši gamyba blokuojama, todėl geras GLR papildas gali būti labai svarbus. Spirulina yra nuostabus GLR šaltinis – tiesiai iš gamtos, ne iš chemijos fabriko.
Geležis, taip reikalinga moterims ir vaikams
Geležis yra nepakeičiama ir labai reikalinga mūsų organizmui, deja, dažnas žmogus patiria jos trūkumą. Spirulina turtinga geležimi, magniu ir mikroelementais ir įrodyta, kad ji geriau pasisavinama organizmo, nei sintetiniai geležies turintys maisto papildai.
B grupės vitaminai, ypatingai B12
Spirulina – puikus B12 vitamino, taip reikalingo sveikiems nervams ir audiniams,  šaltinis.
Tyra gamtos energija
Apie spiruliną parašyta daug knygų ir straipsnių. Labai daug žmonių naudoja Spiruliną norėdami užsitikrinti, kad jų organizmui netrūktų reikalingų vitaminų ir mineralų ir kad jie turės pakankamai fizinės energijos, net laikydamiesi dietos ir norėdami numesti svorio. Be to, vartojant spirulinos, gaunama daug maistingų medžiagų ir tuo pat metu žmogus nesijaučia  „pilnas“ ar „užkimštas“. Sportuojantys pajunta turintys daugiau ištvermės, senjorai – daugiau energijos kasdienei veiklai. Idealiai tinka vaikams, nėščioms ir maitinančios kūdikį moterims.
Sustiprėjusi imuninė sistema
Ilgametė patirtis parodė, kad žmonės, vartojantys spiruliną, rečiau serga peršalimo ligomis arba jeigu suserga, apsieina be jokių komplikacijų ir labai greitai pasveiksta. Žmonės sako, žaizdos gyja žymiai greičiau ir po ligos jie sveiksta greičiau. Medicinos mokslininkai nustatė, kad spirulina ne tik tonizuoja imuninę sistemą, ji taip pat pagerina kūno savybę gaminti naujas kraujo ląsteles. Naudojant spirulinos, svarbiausios imuninės sistemos dalys: kaulų čiulpų kamieninės ląstelės, blužnis ir užkrūčio liauka, T ląstelės, veikia aktyviau. Mokslininkai stebi padidėjusį makrofagų aktyvumą, efektyvesnį mikrobų naikinimą.
Palaiko širdies ir kraujagyslių funkcijas, gerąjį cholesterolį
Daugelis žmonių naudoja maisto papildus, norėdami pagelbėti širdies veiklai bei sumažinti cholesterolio kiekį. Vienam iš tų žmonių, mano tėvui, prieš 10 metų buvo išrašyti vaistai mažinti cholesterolį. Vietoj tų vaistų jis pradėjo vartoti spiruliną ir niaciną. Šiandien jam 82 metai, jis labai gyvibingas ir jo cholesterolio kiekis kraujyje nėra per didelis ir sėkmingai kontroliuojamas.
Mokslininkai taip pat patvirtina, kad spirulina mažina cholesterolio kiekį kraujyje. Eksperimentai su gyvūnais, atlikti Meksikoje, Argentinoje, Japonijoje ir Indijoje parodė, kad naudojant spirulinos, cholesterolio kiekis kraujyje mažėja ir kraujo arterijų funkcijos gerėja, mažėja kraujo spaudimas. Mokslinėse studijose galima perskaityti, kad keli gramai spirulinos kasdien ilgainiui gali sumažinti cholesterolio kiekį žmogaus organizme. Šiose studijose pažymima, kad spirulina sumažina mažojo tankio lipoproteinų (MTL) („blogojo“ cholesterolio) kiekį ir padidina didelio tankio lipoproteinų (DTP) („gerojo“ cholesterolio) kiekį.
Tyrimų Vokietijoje ir Indijoje metu buvo nustatyta, kad mažinant cholesterolio kiekį kraujyje, sėkmingai krenta svoris. Taigi, visos atliktos spirulinos studijos patvirtina, kad spirulina yra labai naudingas papildas širdies ir kraujagyslių veiklai palaikyti ir mažinti cholesterolio kiekį kraujyje.
Pagerėjusi žarnyno ir visos virškinimo sistemos veikla
Pradėję naudoti spiruliną, žmonės pastebi atsikratę vidurių užkietėjimo problemos. Tyrimai parodė, kad spirulina skatina virškinimą ir peristaltikos veiklą. Ji slopina blogąsias bakterijas kaip Eschericia coli ir Candida mielaigrybis ir skatina gerųjų Lactobacillus ir Bifidobakterijų dauginimąsi. Pakankamas kiekis gerųjų bakterijų mūsų organizme sudaro geros sveikatos pagrindą, jos pagerina maistingųjų medžiagų pasisavinimą iš maisto ir padeda apsiginti nuo infekcijų.
Kaimo klinikoje Toge, Vakarų Afrikoje, duodavome po šaukštelį spirulinos kasdien vaikams, kentusiems nuo nepakankamo maitinimosi. Šių vaikų motinos gyrė „žaliuosius vaistukus“, nes jų vaikai greitai sveiko ir jų svoris augo.  Kiti tokie bandymai Meksikoje, Indijoje, Rumunijoje, Ruandoje ir Zaire parodė, kad lengvai virškinama spirulina atneša naudos netgi tada, kai organizmas efektyviai nebepasisavina gaunamo maisto.
Paskatina natūralų organizmo valymąsi ir detoksifikaciją
Kai spirulina buvo atrasta prieš 20 metų, žmonės iškarto pastebėjo jos teikiamą naudą valant organizmą nuo teršalų. Japonai nustatė, kad spirulinos naudojimas žymiai sumažina žalą, kurią žmogaus organizmui padaro sunkiųjų metalų ir įvairių vaistų teršalai. Tyrimai su pelėmis parodė, kad pelės, kurios buvo maitinamos spirulina ir chlorele, buvo 7 kartus atsparesnės dioksino nuodui.
1994 metais Rusijoje nustatyta, kad spirulina sumažino alerginę reakciją, kurią sukėlė radiacinė liga. 270 Černobylio vaikams 45 dienas kasdien buvo duodama po 5 g spirulinos, rezultatas – 50 proc. radionuklidų sumažėjimas ir alerginio jautrumo normalizavimas.
Šiais laikais mus puola didžiuliai kiekiai nuodų, juos gauname iš oro, vandens, maisto, kosmetikos ir vaistų. Mūsų kūnui būtina šalinti šiuos susikaupusius nuodus. Spirulinoje yra unikali augalinių maistingųjų medžiagų kombinacija – įskaitant chlorofilą, fikocianiną ir polisacharidus, taip reikalingus mūsų organizmo valymui.
Antioksidacinės savybės mažina vėžio riziką
Laisvųjų radikalų molekulės pažeidžia mūsų kūno ląsteles. Tai sąlygoja oro užterštumas, nepakankama mityba, stresas ir įvairios traumos. Antioksidacinės medžiagos sėkmingai kovoja su šiais laisvaisiais radikalais. Jos taip pat stimuliuoja mūsų imuninę sistemą saugotis nuo vėžio ir kitų ligų sukėlėjų, netgi saugodamos mus nuo greitų senėjimo procesų. Pagrindiniai antioksidaciniai vitaminai yra beta karotinas (provitaminas A), vitaminai C ir E. Antioksidaciniai mineralai – selenas, magnis, cinkas, varis, geležis ir chromas – jie formuoja antioksidacinius enzimus mūsų kūne. Spirulinoje yra visos šios medžiagos, ypatingai daug joje yra beta karotino, geležies ir cinko. Pastarųjų 20-ies metų moksliniai tyrinėjimai įrodė, kad beta karotinas, gaunamas iš vaisių ir daržovių, sumažina įvairaus pobūdžio vėžio riziką. Indijoje ikimokyklinio amžiaus vaikams buvo duodama vos po 1 g spirulinos kasdien ir buvo pastebimas žymus akių ligų sumažėjimas.
Nei vienas spirulinos tyrimas nesukėlė abejonių dėl jos nuostabių antioksidacinių savybių.
Kodėl spirulina naudinga sportuojantiems?
Sportuojantys turi maitintis ypatingai atsakingai. Kadangi mažame kiekyje spirulinos yra labai daug maistingųjų medžiagų, ji labai tinka intensyviai besitreniruojantiems. Spirulina suteiks sportuojantiems energijos ir ištvermės. Dviratininkai, alpinistai ar šiaip keliaujantys su kuprine ant pečių įvertins šį išlikti padedantį ir energijos teikiantį produktą. Kultūristams spirulina naudinga, nes turi savyje 60 % baltymų ir aminorūgščių, beveik neturi riebalų. Naudinga ribojant kalorijų kiekį, kai būtina pasiekti tam tikrą kūno svorio ribą.
Pasaulinio lygio atletai naudoja spiruliną norėdami pasiekti geresnių rezultatų varžybose. 1996 metais Kubos Sporto ministerija suteikė sportininkams nemokamus kiekius spirulinos, taip padėdama sportininkams pasiekti geresnių rezultatų. Kubos lengvaatlečiai jau daugelį metų yra įpratę vartoti spiruliną. Jie teigia, kad tai padeda jiems efektyviau užauginti  raumenų masę, padeda neprarasti geležies, pagerina ištvermę ir padeda išvengti mėšlungio. Kai treniruotės padidina apetitą, spirulina sėkmingai  sutramdo alkio jausmą.
Kai mane pakvietė į didžiausią Kinijos sportininkų treniruočių stovyklą, kurioje vienu metu gali treniruotis 2000 sportininkų, maniau, supažindinsiu juos su spirulinos nauda sportuojantiems. Tačiau greitai paaiškėjo kad jie, slėpdamiesi nuo užsienio konkurentų,  naudojo spiruliną jau penkerius metus. Treneriai pasakojo, kad spirulina yra išrašyta visų sporto šakų sportininkams. Kadangi spirulina pagerina imuninę sistemą ir greičiau sveikstama po traumų, todėl jų atletai gali intensyviau treniruotis (išskirtinis kiniečių sportininkų bruožas). Kokią spiruliną jie naudoja? Išsiaiškinau, kad šis kiniečių treniruočių centras turi savo privatų ir uždarą spirulinos ūkį.
Ar galima numesti svorio, vartojant spiruliną?
Spirulina neslopina apetito. Joje nėra jokių cheminių medžiagų, apgaudinėjančių organizmą. Tačiau nemažai žmonių atrado, kad kelios tabletės spirulinos, išgeriamos valandą prieš valgį, šiek tiek patenkina apetitą, taigi, jie valgo mažiau. Spirulinoje daug geležies, kurios dažnai trūksta moterims, besilaikančioms dietų. Vartojant šio dumblio, nebesinori sunkaus maisto, labai natūraliai pereinama prie lengvesnių ir naudingesnių produktų.
Kaip dėl pasninkavimo? Ar gali žmogus išgyventi valgydamas vien spiruliną?
Niekam nepatariu gyventi vartojant tik vieną maistą, net jei tai būtų spirulina. Esu įsitikinęs, kad gerai sveikatai palaikyti reikia kuo įvairesnio maisto. Tačiau kartais aš vartoju tik spiruliną su vandeniu arba sultimis, kai pasninkauju 3 ar 7 dienas kartą-du per metus. Daug kur yra įprasta pasninkauti vieną dieną per savaitę. Susilaikymas nuo maisto tris ar keletą dienų padeda kūnui išsivalyti ir atsinaujinti. 1970-aisiais metais buvo atrasta kad pasininkauti, vartojant spiruliną, labai naudinga. Šis lengvai virškinamas maistas suteikia energijos ir ištvermės darbui ir laisvalaikiui, o kūnas tuo metu žymiai lengviau ir intensyviau valosi.
šaltinis: http://www.roberthenrikson.com/http://www.aukimekartu.lt

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą